Sinds vier jaar is er een nieuwe wet voor de bevordering van burgerschap in het onderwijs. Hierin staat dat scholen moeten bijdragen aan sociale cohesie en actief burgerschap. Een grote opdracht, die steeds belangrijker wordt! Hoe ga je hier effectief mee aan de slag in de klas? En helpt kunst je hierbij? Op deze vragen geven we antwoord tijdens het icc-onderzoekslab op 19 maart en 4 april.
Sociale cohesie gaat over het bijbrengen van kennis over en respect voor verschillen in godsdienst, levensovertuiging, politieke voorkeur, afkomst, geslacht, handicap of seksuele gerichtheid. Leerlingen leren dat iedereen gelijk behandeld moet worden en dat we zo, ongeacht de verschillen, in verbinding kunne samenleven.
In de eerste bijeenkomst van het onderzoekslab gaan we hier verder op in en onderzoeken we met elkaar hoe dit momenteel een plek krijg in de klas. De klas kan namelijk worden gezien als een microsamenleving waarin het evengoed belangrijk is om respectvol met elkaar om te gaan. In een boeiende workshop van FilmHub Zuid-Holland ontdekken we hoe Visual Thinking Strategy leerlingen kan helpen hun eigen kijk op dingen te verwoorden, naar anderen te luisteren, hierover in gesprek te gaan en te ervaren hoe al deze verschillende perspectieven naast elkaar kunnen bestaan.
Het icc-onderzoekslab: sociale cohesie & kunst vindt plaats op woensdag 19 maart van 14.00 tot 16.00 uur. Het onderzoekslab: actief burgerschap & kunst vindt plaats op vrijdag 4 april 2025 van 15.30 tot 17.00 uur. Dit onderzoekslab het meest waardevol als je beide trainingen volgt, maar je kan er ook voor kiezen om één van de trainingen te volgen.
Kom jij kennis en praktische tools opdoen? Schrijf je hier in!