Leren over het Westland in de Tweede Wereldoorlog

Gepubliceerd op maandag 12 april 2021

Om leerlingen van het primair- en voortgezet onderwijs bewust te maken van de gebeurtenissen tijdens en na de Tweede Wereldoorlog in het Westland ontwikkelden Westland Cultuurweb en de werkgroep ‘75 jaar Vrijheid Westland’ het lesprogramma ‘Het Westland in de Tweede Wereldoorlog’. 

Afgelopen week reikte Wethouder Ben van der Stee, vergezeld door twee medewerkers van Cultuurweb, gekleed in een bevrijdingsrok, de eerste set boeken ‘Bezetting en bevrijding van het Westland 1940-1945’ uit aan twee leerlingen van groep 8 en aan directeur Rianne Veenema van  basisschool Rehoboth in Naaldwijk. Vervolgens bezocht de wethouder ook ISW Hoogeland in Naaldwijk. Geheel in stijl werden zij door medewethouder Pieter Varekamp in een Amerikaanse legerjeep gebracht. In totaal doen er 46 basisscholen en 7 middelbare scholen in het Westland mee.

Het idee voor ‘Het Westland in de Tweede Wereldoorlog’ ontstond twee jaar geleden, toen initiatiefnemer Jan-Willem van den Beukel van de werkgroep ’75 jaar Vrijheid Westland’ aanklopte bij Jeroen Kunstman van Cultuurweb met een projectplan. Naast de boeken bestaat het lesmateriaal uit werkbladen, filmportretten en speciale wandel-, vaar- en fietsroutes. Ook heeft Cultuurweb op verzoek van de werkgroep interactieve lessen ontwikkeld. 

Leerlingen krijgen zo een beeld van wat er gebeurde in het Westland tijdens de Tweede Wereldoorlog. “Ze herkennen plekken in hun eigen omgeving, luisteren naar de verhalen uit die tijd en beseffen daardoor hoe belangrijk vrijheid is. Overblijfselen uit de Tweede Wereldoorlog waar kinderen voorheen langsliepen krijgen nu een verhaal. Een verhaal dat moet worden doorgegeven,” aldus cultuurcoach Evalien Köhler van Cultuurweb. Dan rijst de vraag ‘En wat betekent vrijheid nu voor hen?’ De lessen kun je hier vinden.