Basisreeks - Beeldende kunst - PO groep 7

Kunstkracht 10

Held op een sokkel

Les 1:
De leerlingen starten met het bekijken van driedimensionale kunstwerken in de gemeente Westland. Ze onderzoeken de betekenis van het woord held en gaan een aantal schetsen maken. De schetsen worden tenslotte samengevoegd tot een ideeënboekje, of een dummy.

Les 2:
De leerlingen krijgen inzicht in driedimensionale vormsoorten. Zij leren eigen ideeën en intuïtie te verbeelden en deze technisch toe te passen in het ruimtelijk werken met plastisch materiaal. Ze schetsen een ontwerp voor een beeld en gaan de ruwe vorm maken. In de volgende les werken ze verder met de werkstukken.

Les 3:
De leerling maakt verbinding met de vorige les en kan in een beeldbeschouwingsgesprek betekenis, materialen en technieken met elkaar in verband brengen. De leerling verdiept het driedimensionaal denken en toepassen in plastisch materiaal. De beelden worden afgemaakt door de textuur aan te brengen.

Les 4:
De leerlingen krijgen inzicht in kleuren en kunnen de betekenis verwoorden. Tijdens het vormgevingsproces kan de leerling experimenteren en rekening houden met de gegeven en eigen criteria. Ze gaan aan de slag met het schilderen van hun beelden, geïnspireerd door het werk van Niki de Saint Phalle.

Les 5:
In deze les staat de presentatie centraal. De leerlingen starten met het maken van een sokkel voor hun beeld van gips. Vervolgens maken ze, net als in een museum, naamkaartjes bij hun kunstwerken. Tot slot presenteren ze hun werk aan hun klasgenoten of andere toeschouwers. Zij kunnen in een gesprek de techniek, het werkproces en het resultaat onder woorden brengen.

Log in om lesmateriaal te downloaden.

Over deze lessenreeks
Discipline Beeldende kunst
Thema Held op een sokkel
Doelgroep PO
Niveau Basisreeks
Aantal lessen 5

Benodigdheden

• De mogelijkheid om afbeeldingen te laten zien.
• Gereedschap: scharen, gummen, nietmachine, diverse boetseergereedschappen, platen of placemats,  satéstokjes, lomers en/of betaalpasjes, sponsjes, water, verfbordjes, dunne penselen, potjes water, tissues, schoonmaakspullen, kannen, lepels
• Kunstmaterialen: A4-papier, potloden, 100 - 120 gram natuurklei (ongeveer een sinaasappel) per leerling, plakkaatverf in wit, zwart, rood, geel en blauw, kranten, gips, stevig A5-formaat papier, kleurpotloden
• Stopwatch
• Plastic zakjes

Mijn Cultuurweb

Log hier in voor uw eigen cultuur educatieoverzicht of meld u aan.

Meld je aan voor:

CultuurCourant
Nieuwsbrief
Man Vrouw

Doelgroep

Docent / leerkracht
Kunst & cultuurliefhebber
Overige

 

Culturele organisatie
Gemeente / overheid