Westland Cultuurweb - Leerlijn

Basisreeks - Beeldende kunst - PO groep 6

Kunstkracht 10

Flip Fashion Book

Les 1:
Je laat de leerlingen d.m.v. afbeeldingen kennis maken met het begrip mode en modeontwerper en de opdracht voor de komende lessen: flip fashion book’. De leerlingen zetten hun flip fashion book in elkaar en ontwerpen, geïnspireerd op hun bronnenonderzoek, een creatie met stukjes stof voor op de voorkant van hun flip fashion book.

Les 2:
Je laat de leerlingen d.m.v. korte filmpjes en afbeeldingen kennis maken met de Westlandse modeontwerpster Mariska Vijverberg, de Nederlandse modeontwerpers Victor en Rolf en de begrippen mode collectie, haute couture en draagbaar versus niet draagbaar. Hierna gaan de leerlingen hun eigen ‘niet draagbare’ modecollectie samenstellen d.m.v. collagetechnieken. Ze laten zich hierbij niet alleen inspireren door mode die ze vinden in de tijdschriften, maar creëren ook zelf mode van gebruiksvoorwerpen, vormen, materialen etc.

Les 3:
Jullie starten het filmpje met een ‘catwalk show’ van Walter Van Beirendonck. Zijn mode is geïnspireerd op speelgoed. Het beeldbeschouwingsgesprek gaat over kleuren, materialen en vormen. De leerlingen gaan vandaag ook mode ontwerpen geïnspireerd op speelgoed. Ze gebruiken hierbij verschillende verf- en schildertechnieken.

Les 4:
De les start met een introductie op de begrippen experimenteren en experimentenlab. De leerlingen gaan vandaag zelf stofjes ontwerpen, geïnspireerd op de ontwerpen van de vorige les. Ze kunnen experimenteren met verschillende kleuren, materialen, druktechnieken, patronen en naaitechnieken. Het gaat om het proces van ontdekken en zichzelf verbazen, niet om een af product. Ze maken kleine proefjes, die later in het flip fashion book worden geplakt. Aan het eind van de les evalueren de leerlingen in groepjes van twee hun eigen en elkaars werkproces.

Les 5:
Deze les gaan de leerlingen hun flip fashion book afronden en in groepjes aan elkaar presenteren. Ze verknippen de ontwerpen van les 3 in 4 en onderzoeken hoe ze die in hun flip fashion book gaan verwerken.
De leerlingen stellen hun beste of gekste creatie samen en presenteren die in groepjes aan elkaar. Hierna kiezen ze de meest gekke creatie van hun groepje en presenteren die aan de rest van de klas.

Log in om lesmateriaal te downloaden.

Over deze lessenreeks
Discipline Beeldende kunst
Thema Mode
Doelgroep PO
Niveau Basisreeks
Aantal lessen 5

Benodigdheden

• De mogelijkheid om afbeeldingen en filmpjes te laten zien.
• Een kledingstuk dat totaal niet meer in de mode is.
• Gereedschap: naalden en garen, liniaal, gummen, puntenslijpers, HB-potloden, scharen, lijm, nietmachine, nietjes, verfbakjes, dunne penselen, waterbakjes, teken- en/of inktpennen, verfschorten, touw/wol, plakband, tape, penselen/kwasten, verfrollers
• Kunstmaterialen: 6 A3-vellen óf 12 A4-vellen per leerling, kleine stukjes stof, kleurstiften, kleurpotloden, wasco, tijdschriften/folders, kranten, stevig wit verfpapier op A4-formaat, HB-potloden, ecoline, inkt, verdunde en onverdunde verf, stukjes stevig wit papier om op te experimenteren, stukken stevig papier voor sjablonen, stukjes stof, verschillende kleuren verf, stiften
• Optioneel: een pasfoto van iedere leerling.
• Een voorbeeldsjabloon (o.a. te koop bij de Hema).

Overige informatie

Instructie ‘Flip Fashion Book’
Geef de flip fashion books niet mee naar huis aan het einde van les 5. Ze kunnen nog gebruikt worden, ter inspiratie voor de verdiepende lessen en externe workshops.

Mijn Cultuurweb

Log hier in voor uw eigen educatieoverzicht of meld u aan.

Meld je aan voor:

CultuurCourant
Nieuwsbrief
Man Vrouw

Doelgroep

Docent / leerkracht
Kunst & cultuurliefhebber
Overige

 

Culturele organisatie
Gemeente / overheid