Westland Cultuurweb - Leerlijn

Basisreeks - Beeldende kunst - PO groep 5

Kunstkracht 10

De ontwerpwedstrijd

Les 1:
Je bespreekt naar aanleiding van de poster die in de school hangt ‘de ontwerpwedstrijd’. Je maakt hiermee een link naar toegepaste kunst met voorbeelden van het Westlands ontwerpbureau KuóStudio en ‘De stoel’ van Gerrit Rietveld. Hierna gaan de leerlingen minimaal drie ideeën schetsen voor hun ‘speelobject’ met grijze potloden in diverse hardheden. Ze leren omgaan met de verschillende effecten van deze hardheden.

Les 2:
Vandaag gaan de leerlingen hun ontwerp in een ruimte plaatsen. Dat kan zowel binnen of buitenshuis zijn; dit is afhankelijk van hun speelobject. Door andere objecten en/of figuren bij hun object te plaatsen kunnen zij ook aangeven hoe groot hun object is. Ze werken en experimenteren met potlood, ecoline, inkt en collage.

Les 3:
Aan de hand van de werkplaats van Piet Hein Eek bereiden de leerlingen zich voor op hun eigen experimentenlab. In dit lab gaan de leerlingen aan de slag met kleine experimenten door het combineren van diverse materialen. De nadruk ligt op het proces van ontdekken en verbazen, en niet op een af product. De leerkracht benadrukt dat ‘mislukte’ experimenten niet we gegooid mogen worden. Zo kunnen de leerlingen aan de hand van de goede en minder goede ontdekkingen uitleggen waarom er voor een bepaald materiaal is gekozen. De experimenten verzamelen de leerlingen op een groot wit vel of in een schoenendoos.

Les 4:
Je start met het bespreken van een aantal experimenten van de vorige les en legt uit aan de leerlingen dat ze hun ontwerp in 3D gaan maken. Na een kennismaking met het begrip 3D kiezen de leerlingen met welke experimenten ze verder willen werken en welk materiaal ze gaan gebruiken. De leerlingen moeten bij hun keuze voor zichzelf kunnen beargumenteren waarom zij voor dit ontwerp en materiaal kiezen.

Les 5:
Deze les omvat ‘de pitch’. De leerlingen presenteren hun ontwerp aan de jury en de rest van de leerlingen. De leerling legt uit wat het is en waarom er is gekozen voor dit materiaal. Ze lichten toe hoe groot het object is en waarom dit ontwerp zou moeten winnen. Vergeet de prijs voor de prijsuitreiking niet!

Log in om lesmateriaal te downloaden.

Over deze lessenreeks
Discipline Beeldende kunst
Thema Toegepaste kunst
Doelgroep PO
Niveau Basisreeks
Aantal lessen 5

Benodigdheden

• De mogelijkheid om afbeeldingen en filmpjes te laten zien.
• Poster van de ontwerpwedstrijd
• Gereedschap: gummen, puntenslijpers, scharen, lijm, verschillende diktes penselen, inkt- of kroontjespennen, bakjes water, wc-papier of doekjes, verfschorten, plankband, tape, nietjes, elastiekjes, touw/wol, kwasten
• Kunstmaterialen: A4 papier, potloden in diverse hardheden B, H en gewone HB potloden, A3-schilderpapier, tijdschriften, ecoline, zwarte inkt, kosteloos materiaal (plastic zakjes, doosjes, karton, krantenpapier, stof, aluminiumfolie, bakpapier etc), stukjes afvalhout, rietjes, papier, touw/wol, klei, witte A3-vellen, schoenendozen, verf
• Een kookwekker of stopwatch.

Overige informatie

Regel grijze potloden met diverse hardheden; bijvoorbeeld H 2,4,6 en B 2,4,6. Geef het gemaakte werk nog niet mee naar huis na les 5, ze kunnen nog gebruikt worden bij de verdiepingslessen en externe workshops.

Mijn Cultuurweb

Log hier in voor uw eigen educatieoverzicht of meld u aan.

Meld je aan voor:

CultuurCourant
Nieuwsbrief
Man Vrouw

Doelgroep

Docent / leerkracht
Kunst & cultuurliefhebber
Overige

 

Culturele organisatie
Gemeente / overheid