Westland Cultuurweb - Leerlijn

Basisreeks - Beeldende kunst - PO groep 3

Kunstkracht 10

Circus

Les 1:
De leerlingen maken kennis met de lijntekeningen van Alexander Calder. Hierna gaan de leerlingen lijntekeningen maken met het thema circus. De leerlingen maken hierbij gebruik van dunne en dikke lijnen met (gekleurd) potlood, stift en verf. Dit doen de leerlingen om de beurt, bij voorkeur op een groot stuk behangrol, die op de grond is uitgerold.

Les 2:
De leerlingen gaan gezamenlijk een mobiel (een bewegend kunstwerk) maken van draadtekeningen. De leerlingen bekijken en bespreken een aantal werken van Alexander Calder en maken daarna een lijntekening van een circusfiguur. Hierna gaan de leerlingen dat figuur van ijzerdraad maken. De figuren worden met een gekleurd touw aan het plafond gehangen. Zo ontstaat er een mobiel van de draadtekeningen.

Les 3:
De leerlingen maken in groepjes van vier hun eigen bewegend minicircus. De leerlingen mogen zelf bedenken hoe het decor, tent en/of podium eruitziet, maar de circusfiguren en of dieren moeten gedeeltelijk bestaan uit lijnen.

Les 4:
De leerkracht start de les door een paar voorbeelden te bespreken het gemaakte werk om zo andere leerlingen te inspireren. Daarna gaan de leerlingen hun bewegend minicircus afmaken. Tegen het einde van de les krijgen de leerlingen de tijd om hun voorstelling te oefenen en ‘zachtjes’ geluid erbij te maken. 

Les 5:
Vandaag geven de leerlingen een voorstelling met hun bewegend minicircus. Nadat de leerlingen nog even hebben geoefend gaat de voorstelling beginnen.

Log in om lesmateriaal te downloaden.

Over deze lessenreeks
Discipline Beeldende kunst
Thema Circus
Doelgroep PO
Niveau Basisreeks
Aantal lessen 5

Benodigdheden

• De mogelijkheid om afbeeldingen te laten zien en muziek en filmpjes af te spelen.
• Gereedschappen: drie dunne penselen, drie dikke kwasten, verfbakjes, waterpotjes, kranten, verfschorten, bakstenen (om de behangrol op z’n plek te houden), kniptang, lijm, plakband, scharen, nietmachine.
• Kunstmateriaal: potloden, stiften, verf en verdunde verf (alles in zwart, blauw, geel en rood), kranten, een groot stuk behangrol, buigbaar ijzerdraad (stukken van ongeveer 50 cm), a5 papier, visdraad of gekleurd wol (in zwart, blauw, geel en rood), diverse kosteloos materiaal (karton, doosjes, schoenendozen, stoflapjes, plastic zakjes, aluminiumfolie, bakpapier, tijdschriften), lange satéstokjes, rietjes, pijpenragers, stukken ijzerdraad (50cm), wijnkurken, kralen, gekleurd touw/wol, kleurpotloden, (gekleurd) papier.
• Een clownspruik, clownsneus of directeurshoed.
• Installatie: houten laten of een hoepel, bevestigd aan het plafond
• Diverse muziekinstrumenten.
• Kookwekker of stopwatch om de tijd bij te houden.
• Fotocamera om de resultaten vast te leggen.

Mijn Cultuurweb

Log hier in voor uw eigen educatieoverzicht of meld u aan.

Meld je aan voor:

CultuurCourant
Nieuwsbrief
Man Vrouw

Doelgroep

Docent / leerkracht
Kunst & cultuurliefhebber
Overige

 

Culturele organisatie
Gemeente / overheid