Basisreeks - Theater - PO groep 4

Kunstkracht 10

Van wie ben jij er één

Doelstelling:
De leerlingen leren diverse rollen te spelen, rond het thema familie. Ze bedenken een reeks handelingen vanuit een beroep en leren tableaus vivant te maken met expressie en mimiek als begin en einde van een scène. De leerlingen onderzoeken de vier belangrijkste emoties en passen deze toe in een scène. Ze verplaatsen zich in een markant familielid en proberen deze persoon te verbeelden in houding, stem en tekst.          
Les 1:
De leerlingen maken kennis met het thema en worden meegenomen in hun fantasie. Ze doen alsof ze in een tijdmachine stappen en spelen zichzelf vroeger, later en in de verre toekomst. Ze bereiden in groepjes een scène voor vanuit de rollen peuter, vader/ moeder, opa/oma en verzinnen de reden van hun samenkomst (waarom). Ze presenteren dit aan elkaar als publiek.

Les 2:
De leerlingen denken na over het beroep van een familielid. Ze beelden het beroep uit en verzinnen daarbij vijf handelingen en drie zinnen. Ze maken een korte scène, die zich afspeelt op een locatie (waar) die bij één van de beroepen (wie) past. Halverwege de scène is er iets vreemds aan de hand op de locatie die wordt uitgebeeld (wat; één van vijf w’s i.v.m. scène opbouw).

Les 3:
De leerlingen onderzoeken hoe ze met elkaar tableaus vivants (in de vorm van zogenaamde foto’s) kunnen maken van belangrijke familiegebeurtenissen, zowel in houding als mimiek. Ze maken een scène vanuit een beginfoto (tableau vivant 1), laten deze tot leven komen in spel met tekst en eindigen dan weer in een verassende eindfoto (tableau vivant 2).

Les 4:
De leerlingen leven zich in hoe het is om thuis te zijn en ergens vreemd te zijn. Ze onderzoeken de vier belangrijkste emoties (blij, bang, boos en bedroefd) en zoeken naar de intenties voor deze emoties. Ze verwerken een reeks aan emoties in een scène over uit logeren gaan, waarbij ze verschillende rollen spelen.  

Les 5:
De leerlingen kruipen in de huid van een markant familielid. Ze onderzoeken zijn of haar manier van lopen, kijken, praten, bijbehorende handelingen, woordgebruik en teksten. Ze presenteren hun rol aan elkaar als publiek.

Log in om lesmateriaal te downloaden.

Over deze lessenreeks
Discipline Theater
Thema Van wie ben jij er één?
Doelgroep PO
Niveau Basisreeks
Aantal lessen 5

Benodigdheden

Beroepenkaartjes van beroepen specifiek uit het Westland en beroepenkaartjes van algemene beroepen (optioneel, zie bijlagen).
Een familiealbum (optioneel, zie bijlagen).
Hoedjes, sjaaltjes, brillen, omslagdoeken, slabbetjes, kussens, etc. (optioneel). Deze kunnen de leerlingen helpen om nog meer in de rol te komen.

Overige informatie

De 5 w’s zijn vijf vragen die je stelt: wie, wat, waar, wanneer, waarom? Ze helpen bij de totstandkoming van een scène.

Mijn Cultuurweb

Log hier in voor uw eigen educatieoverzicht of meld u aan.