Verdiepingsreeks - Dans - PO groep 6

Ik werk in het Westland
Les 1:
De leerlingen onderzoeken welke beroepen er allemaal mogelijk kunnen zijn in het Westland en wat er zou kunnen gebeuren tijdens het werken. De beroepen worden omgezet in beweging alsof het een ‘stomme film’ is.
Les 2:
Attributen of objecten kunnen letterlijk gebruikt worden, maar komen vaak echt tot leven als ze voor iets heel anders worden gebruikt dan oorspronkelijk bedoeld. In deze les gaan leerlingen dansen aan de hand van de attributen die ze mee hebben genomen. Dit doen ze door het voorwerp letterlijk als inspiratiebron of zelfs als iets heel anders te gebruiken. Het thema in deze les is humor. De leerlingen laten aan elkaar hun bewegingsfrase zien.
Les 3 (externe les):
Een externe docent werkt met de leerlingen aan ruimtegebruik tijdens het dansen. De docent behandeld o.a. compositie, opstelling, richtingen en hoogtelagen. Ook fysieke houding en ruimte worden mee genomen. Dit wordt toegepast in de eigen dansfrases uit les 2.
Les 4 (externe les):
De leerlingen diepen hun danschoreografie verder uit door gebruik te maken van ‘tijd’. Een externe docent laat zien hoe tijd choreo’s kunnen veranderen en dit passen we toe op het eigen werk van leerlingen. Ook wordt er gekeken naar keuze in muziek, en de invloed van muziek op de dansen die gemaakt zijn.
Les 5:
Repeteren en presenteren. De leerlingen maken hun eigen dans helemaal af met behulp van tips en tops van klasgenoten. Deze presentatie laten ze zien aan een andere klas of aan hun ouders. Het is vaak ook erg leuk voor leerlingen om, in plaats van op te treden voor een live publiek, een filmpje te maken die ze zelf kunnen laten zien aan anderen.