Westland Cultuurweb - Leerlijn

Basisreeks - Theater - PO groep 3

Kunstkracht 10

Dierenmanieren

Les 1:
De leerlingen starten met een tikspel, vanuit een dier. Daarna wordt het verhaal van de eekhoorn en de krekel voorgelezen als input voor de rest van de les. De leerlingen verzinnen zelf wat de eekhoorn allemaal mee zou kunnen maken en wie hij eventueel zou kunnen ontmoeten. Het liedje over de eekhoorn van Dirk Scheele kan hierbij als inspiratie dienen. Daarna laten de leerlingen zien wat dieren allemaal doen (handelingen).

Les 2:
De leerlingen verbeelden eerst een meerkoppig fantasiedier, vervolgd met hoe dit dier zich onder water zou bewegen. Daarna laten de leerlingen zien op wat voor plekken fantasiedieren allemaal kunnen leven en bewegen. Tot slot spelen ze in de onderwaterwereld een spel uit als onderwaterdieren.

Les 3:
De leerkracht vertelt een fabel en legt uit dat fabels verhalen zijn waarin dieren met menselijke trekjes voorkomen. Daarna beelden de leerlingen verschillende dieren en hun kenmerken uit. Vervolgens leren de leerlingen transformeren naar dierfiguren en nemen daarbij de bijbehorende status aan. Tot slot spelen de leerlingen een spel waarbij het dier met de hoogste status wint.

Les 4:
De leerlingen stellen hun knuffels aan elkaar voor. Ze zullen hierbij een stemmetje en bewegingen kiezen die bij de knuffeldieren passen. Daarna zullen er korte spelsituaties uitgespeeld worden met voorwerpen, waarbij het karakter van de knuffel centraal staat.

Les 5:
Vandaag zijn alle dieren bij elkaar geroepen, net als in het verhaal van de ark van Noah. In dat verhaal was van elke diersoort in ieder geval één dier aanwezig, maar vandaag zijn ook de fantasiedieren, de onderwaterwezens en knuffels van de leerlingen uitgenodigd. Ze zullen elkaar ontmoeten. De leerlingen zullen in een groepsspel (geleide fantasie-improvisatie) laten zien hoe de dieren zich voelen en hoe de dieren zich tot elkaar verhouden qua status. Er zal een groepsscène worden uitgespeeld waarin ingegaan wordt op hoe de dieren elkaar ontmoeten.

Log in om lesmateriaal te downloaden.

Over deze lessenreeks
Discipline Theater
Thema Dierenmanieren
Doelgroep PO
Niveau Basisreeks
Aantal lessen 5

Benodigdheden

Mogelijkheid tot het afspelen van muziek
Tekst van Toon Tellegen – ‘De krekel die z’n reuk gebroken had’ (zie bijlagen).
De tekst en muziek van Dirk Scheele – ‘De Eekhoorn’  en ‘Elk dier maakt zijn eigen geluid’. Link naar Spotify bijgevoegd.
Een gong of iets waarmee je op ijzer kan tikken. Het moet klinken als het slaan met een stok op een boot.
Optioneel: attributen die geluid maken (zoals belletjes of een flesje water) en attributen die het gevoel kunnen prikkelen (zoals een natte zeem, een spons, blaadjes of takjes), blinddoeken.
Fabel van Aesop: ‘De oude leeuw en de vos’ (zie bijlagen).
Blaadjes met afbeeldingen van verschillende dieren (zie website Cultuurweb).
Iets om de blaadjes mee te bevestigen (plakband of veiligheidsspelden).
Een speelblok of een stoel.
De knuffeldieren (nemen de leerlingen zelf mee), een aantal reserveknuffeldieren.
Enkele attributen die voor spelimpulsen zorgen, zoals een krantje of theeservies. Je kunt hiervoor vaak al aanwezige materialen uit de speelhoek.
Voorwerpen waarmee de knuffeldieren kunnen ‘spelen’.

Mijn Cultuurweb

Log hier in voor uw eigen educatieoverzicht of meld u aan.

Meld je aan voor:

CultuurCourant
Nieuwsbrief
Man Vrouw

Doelgroep

Docent / leerkracht
Kunst & cultuurliefhebber
Overige

 

Culturele organisatie
Gemeente / overheid