Basisreeks - Theater - PO groep 3

Dierenmanieren
Doelstelling:
De leerlingen spelen de rollen van uiteenlopende dieren, waarbij ze het gedrag, het handelen, het reageren, de typische eigenschappen en de status van de dieren ontdekken. Ze leren de dieren vormgeven in houding, beweging, geluid, stem en tekst.
Les 1:
De leerlingen worden meegenomen in hun fantasie en leren van een aantal dieren, het gedrag en handelen te verzinnen en uit te beelden. Ze presenteren dit in kleine groepjes en zijn daarbij elkaars publiek.
Les 2:
De leerlingen verbeelden uiteenlopende zeedieren en vissen en bereiden een scène voor in de onderwaterwereld waarbij ze vluchtgedrag en paniek uitbeelden. Ze presenteren hun scènes aan elkaar.
Les 3:
De leerlingen leren dat dieren en mensen soms dezelfde uitgesproken eigenschappen hebben. Ze proberen het gedrag van zeven dieren uit, zowel met hun lijf als met hun stem. Ieder dier heeft zijn kenmerkende eigenschappen. Dit gebeurt. De leerlingen bereiden een scène voor waarbij ze kiezen voor één van de zeven dieren die op elkaar reageren vanuit het kenmerkende gedrag. Ze presenteren de scènes aan elkaar.
Les 4:
De leerlingen onderzoeken welk dier de hoogste status heeft in de jungle en proberen dit uit door het spelen van krachtmetingen tussen de leeuw, de giraffe en de slang. Ze proberen de dieren op twee benen vorm te geven, met hun lijf en stem en presenteren een scène aan elkaar waarin alles samenkomt.
Les 5:
De leerlingen creëren in groepjes van twee een eigen fantasiedier en geven dat vorm in houding, beweging, handeling, geluid, stem en eventueel tekst. Ze geven het dier een status en bepaalde eigenschappen, en manier van reageren en presenteren hun dier in de fantasiedierenparade.