Basisreeks - Theater - PO groep 5

Kunstkracht 10

Je plek of je stek

Doelstelling:
De leerlingen laten locaties zien in de vorm van tableaus vivants met bijbehorende emoties en een gebeurtenis die zich daar afspeelt in 3 stappen. Ze verbeelden verschillende plekken aan de hand van een stoel en gebruiken een stoel als een voorwerp voor hun fantasie. Ze laten zich inspireren door speciale plekken in het klaslokaal tot het maken van een scène, die ze aan elkaar presenteren. Ze laten zich daarna inspireren tot het maken van een scène op een bijzondere locatie in het schoolgebouw. Ze werken hierbij aan scène opbouw en gebruik van de ruimte.

Les 1:
De leerlingen leren in stilstaande beelden (tableaus) een locatie vorm te geven. De leerlingen leren daar een emotie aan toe te voegen. Ze bedenken de reden van de emotie en laten in drie stappen de ontwikkeling van een gebeurtenis zien in drie tableaus.

Les 2:
De leerlingen leren aan de hand van een stoel hun verbeelding te gebruiken en  wanen zich daarbij steeds op een andere plek. Ze onderzoeken hoe een stoel door gebruik van hun fantasie kan veranderen in iets anders. Ze bereiden een scène voor waarin ze hun fantasie gebruiken in wie ze zijn en wat er gaat gebeuren. Ze presenteren de scènes aan elkaar.

Les 3:
De leerlingen gebruiken hun fantasie en geven voorwerpen en plekken in de klas een nieuwe betekenis. Ze laten zich daardoor inspireren tot een scène die ze voor elkaar spelen op een specifieke plek in de klas. Ze vullen daarbij in waar ze zijn, wie ze spelen en wat er gaat gebeuren.

Les 4:
De leerlingen worden in een wedstrijd uitgedaagd tot het zo snel mogelijk duidelijk uitbeelden van een locatie. De leerlingen zoeken vervolgens plekken in het gebouw die hun fantasie prikkelen tot het maken van een scène. Ze maken daar een tableau vivant om te laten zien in het klaslokaal.

Les 5:
De leerlingen bereiden hun scène eerst op papier voor en daarna op de gekozen plek in het schoolgebouw. Ze denken daarbij na over de opbouw van hun scène en het gebruik van de ruimte. Ze presenteren hun scène op de gekozen locatie aan de hele groep.



Log in om lesmateriaal te downloaden.

Over deze lessenreeks
Discipline Theater
Thema Je plek of je stek?
Doelgroep PO
Niveau Basisreeks
Aantal lessen 5

Benodigdheden

Stoelen voor alle leerlingen.
15 voorwerpen uit het klaslokaal (veger en blik, rugzak, lege etui etc.).
Kaartjes met diverse locaties (zie bijlagen).
Opdrachtblad en pen of potlood (zie bijlagen).


Overige informatie

De 5 w’s zijn vijf vragen die je stelt: wie, wat, waar, wanneer, waarom? Ze helpen bij de totstandkoming van een scène.

Mijn Cultuurweb

Log hier in voor uw eigen educatieoverzicht of meld u aan.