Basisreeks - Theater - SO alle jaren

Kunstkracht

Wat?

Les 1:
De leerlingen verdiepen zich in de vier basisemoties: ‘bang, boos, bedroefd en blij’ en leren lichaamstaal en stem in te zetten om deze emoties uit te beelden. De leerlingen doen een oefening in tweetallen met een bedroefde speler en eentje die troost biedt.

Les 2:
De leerlingen raden emoties op foto’s of pictogrammen en spelen deze. Daarna gaan ze ook met zintuiglijke gegevens aan de slag en spelen wat de leerkracht benoemt. Tot slot maken ze in tweetallen korte stukjes met begin, midden en eind, en met duidelijke emoties, aan de hand van een voorwerp.

Les 3:
De leerlingen leren de vier basisemoties ‘boos, bang, bedroefd, blij’ te koppelen aan een voorval of bericht in de krant. Ze leren hierbij oorzaak (bericht) en gevolg (emotie) en ze leren na het uitbeelden van een emotie weer uit hun rol te stappen. Verder leren ze een kleine dialoog uit hun hoofd en spelen deze met verschillende emotionele ladingen.

Les 4:
Leerlingen verdiepen zich in het spelen van handelingen die bij een bepaalde situatie horen – bijvoorbeeld ontwaken en opstaan – en bedenken zelf wat er allemaal kan gebeuren tijdens een wandeling. Dit spelen ze vervolgens zelf.

Les 5:
De leerlingen verdiepen zich eerst in wat een bakker voor handelingen verricht om brood te bakken en spelen deze na. Vervolgens leren ze dat er iets moet gebeuren in een scène om deze interessant te maken en bedenken ze zelf kleine voorvallen tijdens het kopen van een brood, die ze vervolgens spelen.

Log in om lesmateriaal te downloaden.

Over deze lessenreeks
Discipline Theater
Thema Wat?
Doelgroep SO
Niveau Basisreeks
Aantal lessen 5

Benodigdheden

  • Bijlage warming-up.
  • Eventueel muziek.
  • Foto’s of pictogrammen van emoties (te verzamelen door leerkracht).
  • Pilonnen of lege dozen.
  • Eventueel hoeden.
  • Kranten.
  • Eventueel geprinte tekst dialoogje.
  • Prullenbak.
  • CD-muziek.
  • Eventueel print van tekst ‘bakker’.
Mijn Cultuurweb

Log hier in voor je eigen educatieoverzicht of meld je aan.