Basisreeks - Muziek - Peuters 2-4 jaar

Kunstkracht

Alles is muziek!

Workshop 1:
In deze workshop ontdekken de peuters welke geluiden ze met het lichaam en de stem kunnen maken. Ze maken variaties in zacht/hard, langzaam/snel, hoog/laag, lang/kort.

Workshop 2:
In deze workshop ontdekken de peuters welke geluiden ze met verschillende voorwerpen kunnen maken. Ritmestokjes, blikjes, dozen en ballonnen. Ze maken variaties in zacht/hard, langzaam/snel, hoog/laag, lang/kort.

Workshop 3:
In deze workshop ontdekken de peuters welke geluiden ze kunnen maken met verschillende kookgereedschappen: een pan, pollepel, water, rijst. Daarna gaan ze lekker eten. Ze maken variaties in zacht/hard, langzaam/snel, hoog/laag, lang/kort.

Workshop 4:
In deze workshop ontdekken de peuters welke geluiden ze met verschillend afval kunnen maken: ribbelkarton, plastic bekertjes, zilverfolie en een prullenbak. Ze maken variaties in zacht/hard, langzaam/snel, hoog/laag, lang/kort.

Workshop 5:
In deze workshop ontdekken de peuters welke geluiden ze buiten horen: een fiets, een vlieg, regen en een auto. Ze maken variaties in zacht/hard, langzaam/snel, hoog/laag, lang/kort.

Log in om lesmateriaal te downloaden.

Over deze lessenreeks
Discipline Muziek
Doelgroep Peuters
Niveau Basisreeks
Aantal lessen 5

Benodigdheden

CD Peuterdansen 2A en 2B en de mogelijkheid om CD’s af te spelen.
Voorwerpen waar je in kan praten/zingen (trechter, emmer, beker, wc-rol etc.).
Houten ritmestokjes (zelf maken door bij de bouwwinkel lange ronde stokken te kopen en op dezelfde lengte te maken), of potloden, Chinese eetstokjes.
Blikjes: potjes/bakjes/bloempotbakjes.
Eén grote doos/emmer/prullenbak en voor elke peuter een kleine (schoenen)doos.
Stevige, opgeblazen ballonnen.
Hoge pannen (liefst metalen), pollepels, keukengerei, (ritme)stokjes, metalen lepel, drie glazen flessen met water (tot verschillende hoogtes gevuld), dichte plastic flesjes water, dichte plastic flesjes rijst (halfvol).
Ribbelkarton (bijv. uit beschuitrollen), plastic koffiebekertjes, zilverfolie, vuilniszakken. 
Eén of enkele grote prullenbakken.
Fietsbellen (één per peuter).
Evt.: groot doek/tafellaken/hoeslaken, koker, wc-rol, pringlesbus, een nepvlieg, hoepels.

Overige informatie

Zorg voor een zo leeg mogelijke ruimte, met weinig afleiding. Maak gebruik van het zitten of staan in een kring. Om meer structuur te krijgen, kan het helpen om voor elk kind een sticker op de grond te plakken of gebruik te maken van de lijnen in de vloer.
Probeer elk instrument op een leuke manier te introduceren.
Waar nodig, kun je de liedjes opnieuw aanzetten of op repeat.
Het is fijn om een collega als assistent te hebben.
De lessen hebben voorbereiding nodig, begin op tijd.
Bij sommige workshops maak je gebruik van beide cd’s. Om het makkelijker te maken, is het handig om per workshop de liedjes achter elkaar te zetten.

Mijn Cultuurweb

Log hier in voor je eigen educatieoverzicht of meld je aan.