Westland Cultuurweb - Leerlijn

Basisreeks - Theater - PO groep 2

Kunstkracht 10

Een poets bakken

Les 1:
Eerst bak je als leerkracht letterlijk een poets(doek) in een koekenpan. Daarna leg je uit dat dit natuurlijk een grap is. Je bespreekt dat een poets bakken ook betekent dat je een grap maakt. Daarna gaan jullie elkaar voor de gek houden door rare stemmen op te zetten en daarna door clowns te worden en grappen uit te halen. Aan het einde van de eerste les hebben de leerlingen kennis genomen van het begrip ‘poets bakken’ en zijn zij in staat een aantal grappen uit te spelen.

Les 2:
Eerst wordt er gefantaseerd, ook rondom het begrip ‘poets’. Daarna wordt de verbeelding aangesproken door bij verschillende voorwerpen situaties te verzinnen waarbij het voorwerp iets anders wordt dan wat het oorspronkelijk is. Aan het einde van de tweede les kunnen de leerlingen het begrip ‘poets bakken’ abstract vormgeven.

Les 3:
De leerlingen doen verschillende oefeningen waarin emoties getoond moeten worden. Tot slot oefenen ze hoe ze zo onschuldig mogelijk moeten kijken als de poets gebakken wordt. Aan het einde van de derde les hebben de leerlingen emoties leren uitbeelden, zodat zij zich in kunnen leven in de situatie rondom ‘de poets bakken’ en de emotie onschuldig kunnen spelen.

Les 4:
De les begint met telefoneren en doen alsof je iemand anders bent. Deze les draait om het verzinnen van de beste poets. Er worden meerdere poetsen gepresenteerd en uiteindelijk wordt de keuze gemaakt welke poets de volgende les als ‘grote poets’ gebakken wordt. Aan het einde van de vierde les hebben de leerlingen ideeën verzameld over de poets die ze gaan bakken en hebben ze een keuze gemaakt welke poest er in les 5 uitgespeeld gaat worden.

Les 5:
Vandaag wordt ‘De Grote Poets’ gebakken. Dit kan een grap zijn die de leerlingen zelf hebben verzonnen in les 4, maar het kan ook een nepdrol zijn (zoals in dit voorbeeld), die voor de deur van de school wordt neergelegd. Aan het einde van de vijfde les hebben de leerlingen een poets gebakken door een eigen verzonnen grap uit te halen bij iemand op school.

Log in om lesmateriaal te downloaden.

Over deze lessenreeks
Discipline Theater
Doelgroep PO
Niveau Basisreeks
Aantal lessen 5

Benodigdheden

Een koekenpan
Een poetsdoek
Slapstickmuziekje
Rode clownsneus of –neuzen
Muntje
Verschillende voorwerpen die tot de verbeelding spreken om ook als iets anders gebruikt te worden (zoals een soeplepel, een vergiet, een stofzuigerslang etc.)
Een aantal stoelen
Eventueel: een blinddoek, kaartjes/plaatjes (emoticons) met verschillende emoties, twee telefoons, benodigdheden die voor het bakken van de poets nodig zijn

Mijn Cultuurweb

Log hier in voor uw eigen educatieoverzicht of meld u aan.

Meld je aan voor:

CultuurCourant
Nieuwsbrief
Man Vrouw

Doelgroep

Docent / leerkracht
Kunst & cultuurliefhebber
Overige

 

Culturele organisatie
Gemeente / overheid