Basisreeks - Theater - PO groep 2

Kunstkracht 10

Een poets bakken

Doel van de lessenreeks:
De leerlingen leren clowns en deftige dames en heren te spelen, ze leren hun gezichtsmimiek te gebruiken, vergroten hun emoties, leren een scène te bedenken en te presenteren. Ze werken aan geloofwaardigheid (onschuldig kijken en reageren) en overtuigingskracht.

Les 1:
De leerlingen leren een nieuw begrip ’een poets bakken’ kennen. Ze leren vanuit hun verbeelding te spelen. Ze leren hoe ze een clown kunnen spelen en beelden daarbij clownsgrapjes uit.

Les 2:
De leerlingen leren hoe ze een ‘poets kunnen bakken’ met woorden. Ze leren hoe ze daarbij moeten kijken en bedenken samen een zelfbedachte grap die ze presenteren en waarbij de leerkracht meespeelt.

Les 3:
De leerlingen leren met hun gezicht en hele lijf een emotie uit te beelden en te vergroten. Ze leren met een zelfgekozen emotie overdreven te reageren op een denkbeeldig cadeautje.

Les 4:
De leerlingen leren hoe ze kijken en reageren op iets ‘vies’. Ze leren een rol te spelen, met hun lijf en hun stem, de rol van een deftige dame of heer. Ze leren hierbij hoe een deftige dame of heer reageert op iets ‘vies’. Ze presenteren een zelfbedachte scène.

Les 5:
De leerlingen bereiden de Grote Poets voor. Ze oefenen in onschuldig kijken en reageren en leren daarbij niet te lachen (geloofwaardigheid en overtuigingskracht). Ze voeren de Grote Poets vervolgens uit waarbij ze het geleerde toepassen. 

Log in om lesmateriaal te downloaden.

Over deze lessenreeks
Discipline Theater
Doelgroep PO
Niveau Basisreeks
Aantal lessen 5

Benodigdheden

Een koekenpan.
Een poetsdoek.
Slapstickmuziekje (optioneel).
1 rode clownsneus, rode neuzen voor de leerlingen of rode ronde stickers.
Muntje.
Een sok.
Eventueel een aantal hoedjes, sjaaltjes, brillen en tasjes etc.
Een nepdrol. Voorbeeld nepdrol: een reep ontbijtkoek, pot pindakaas mét stukjes noot voor extra effect, stroop, appelsap. Zie hier een instructie.

Mijn Cultuurweb

Log hier in voor uw eigen educatieoverzicht of meld u aan.