Basisreeks - Muziek - PO groep 3

Kunstkracht 10

Overal zit muziek in

Les 1:
Crash! Boem! Kledderrrrr. Deze lessenserie gaat over dagelijkse zaken waar muziek in zit. Deze les staat in het teken van geluiden die een auto maakt, en hoe je die kan gebruiken om muziek te maken. Je hebt geen auto nodig hoor, de autogeluiden maken we gewoon zelf! Aan de hand van een filmpje van een koor en het liedje ‘I’m a Ford’ maken de leerlingen autogeluiden.

Les 2:
Tik Tik Tik. Deze les staat in het teken van ritme. Aan de hand van attributen als stokjes, plastic koffiebekertjes, tafels en stoelen gaan leerlingen aan de slag met het creëren van een ritme. Hierbij wordt specifiek ingegaan op hard-zacht en langzaam-snel, van zacht naar harder, van langzaam naar sneller.

Les 3:
De leerlingen leren zonder dat ze het doorhebben een bodysound meespeelstuk op de welbekende muziek van Eftelings Carnaval Festival. Ze gaan ook aan de slag met het herkennen van muzikale kenmerken van verschillende landen.

Les 4:
In deze les gaan de leerlingen aan de slag met percussie. Hiervoor wordt er met allerlei attributen een groot drumstel gemaakt. Er wordt gewerkt aan voor- en naspelen. Tot slot gaan de leerlingen zelf ritmes bedenken en voorspelen voor de klas. Het is raadzaam om voorafgaand aan deze les de leerlingen de opdracht te geven blikken en andere onderdelen voor het zelf te bouwen drumstel mee te nemen.

Les 5:
In deze laatste les staat het thema ‘Aan tafel!’ centraal. Er wordt muziek gemaakt met een bord, een beker en bestek. De leerlingen gaan zelf een ritme bedenken en presenteren dit. Vervolgens wordt één van deze ritmes met de klas aangeleerd. Aan de hand van het liedje ‘Nog een beetje sneller graag’ verwerken de leerlingen de stof. Het is raadzaam om de leerlingen te vragen zelf een bord, beker en bestek mee te nemen.

Log in om lesmateriaal te downloaden.

Over deze lessenreeks
Discipline Muziek
Thema Overal zit muziek in
Doelgroep PO
Niveau Basisreeks
Aantal lessen 5

Benodigdheden

Een metronoom (kan eventueel via deze website)
Attributen: stokjes, plastic koffiebekertjes, tafels, stoelen etcetera. Attributen voor een groot drumstel (denk aan blikken, emmers, pannen(deksels), stokjes etcetra.).
Per leerling een bord, een beker en bestek. Eventueel andere spullen waar je aan denkt bij het thema ‘Aan tafel!’

Mijn Cultuurweb

Log hier in voor uw eigen cultuur educatieoverzicht of meld u aan.

Meld je aan voor:

CultuurCourant
Nieuwsbrief
Man Vrouw

Doelgroep

Docent / leerkracht
Kunst & cultuurliefhebber
Overige

 

Culturele organisatie
Gemeente / overheid