Rekenen - Vakoverstijgend - PO groep 8

Meten, breuken en procenten
Breuken:
- Kavels indelen (beeldende kunst). De leerlingen halen de hele uit de breuk, vereenvoudigen breuken en combineren breuken met verschillende noemers.
- Muziek delen (muziek). De leerlingen leren breuken te herkennen in muziek en kunnen hier zelf breuken mee maken.
- Theatrale verhoudingen (theater). De leerlingen leren de verhouding tussen breuken, procenten en kommagetallen begrijpen.
Meten:
- Routekaartje maken en route lopen (theater). De leerlingen rekenen op schaal en meten.
- Gedicht ‘De wandelman’ (literatuur). De leerlingen rekenen op schaal en meten.
- De leerlingen werken met afstanden op een kaart (verschillende schalen) en berekenen de afstand op grond van de schaal.
- Minimensen deel 2 (beeldende kunst). De leerlingen maken een object voor een minimens. Ze maken dit object op dezelfde schaal, zodat het echt bij het figuur past. Ze leren hierbij werken met rekenen op schaal.
Procenten:
- Ziekenhuistikkertje (theater). De leerlingen leren procenten te berekenen aan de hand van het spel ziekenhuistikkertje.
- Theatraal uitverkoop berekenen (theater). De leerlingen leren procenten berekenen door een groepsspel in winkelscènes ten tijde van de uitverkoop. Ze bepalen met elkaar om welk product het gaat, wat dit normaal kost, hoeveel procent korting er op het product zit en wat de nieuwe prijs is.
- Zingend procenten schatten (muziek). De leerlingen leren procenten inschatten aan de hand van een lied.