Rekenen - Vakoverstijgend - PO groep 6

Tafels, meten en breuken
Breuken:
- Pizza’s beleggen (beeldende kunst). De leerlingen maken kennis met breuken door het delen van een pizza en het verdelen van het beleg.
- We breken de klas in stukken (theater). De leerlingen leren breuken maken.
- Theatrale verhoudingen (theater). De leerlingen leren breuken begrijpen.
Meten:
- Lengte meten in geluiden (muziek). De leerlingen meten lengte en leren lengtematen (her)kennen.
- Lengtematen lied (muziek). De leerlingen meten lengte en leren lengtematen (her)kennen.
- Weeginstrument bouwen (beeldende kunst). De leerlingen vergelijken verschillende instrumenten om mee te wegen en maken een weeginstrument gebaseerd op het maken van een balans.
- Schitterende wiskundige vormen (beeldende kunst). De leerlingen creëren met vouwpatronen wiskundige vormen. Ze berekenen de oppervlakte driehoek/vierkant.
- Slakkengangetje (literatuur). De leerlingen kiezen de juiste maat bij een meetsituatie (millimeters, centimeters en meters) en werken met afstanden op een kaart (verschillende schalen).
Vermenigvuldigtafels:
- Traktaties vermenigvuldigen (beeldende kunst). De leerlingen maken kennis met het vermenigvuldigen met grotere aantallen.
- Tafeldanswedstrijd (dans). De leerlingen kunnen de tafels 5 t/m 10 visualiseren met het lichaam.
- Klappend tafels automatiseren (muziek). De leerlingen kunnen een klapritme van vier tellen bedenken en deze combineren met het opzeggen van een tafel.
- Complexe vermenigvuldigingen uitbeelden (theater). De leerlingen leren complexe vermenigvuldigingen begrijpen.
- De zingende tafels (muziek). De leerlingen automatiseren en leren de tafels.