Rekenen - Vakoverstijgend - PO groep 5

Tafels, delen en meetkunde
Delen:
- De getallenboom (literatuur). De leerlingen verkennen deelsituaties, oefenen van het delen in samenhang met vermenigvuldigen en herhalen delen zonder rest.
- Wie krijgt wat? (literatuur). De leerlingen verkennen deelsituaties en herhalen delen zonder rest.
- Mikado (beeldende kunst). De leerlingen kunnen grote getallen delen.
- Ritmisch delen (muziek). De leerlingen leren (ritmisch) delen.
Meetkunde:
- In mijn klaslokaal zit ik daar! (beeldende kunst). De leerlingen maken kennis met schaalconstructies op de plattegrond aan de hand van hun eigen klaslokaal en richten de plattegrond van de klas verder in.
- Een compositie van symmetrie (dans). De leerlingen maken kennis met symmetrie en kunnen door middel van bepaalde houdingen van leerlingen laten zien wat symmetrie inhoudt.
- Een route dansen (dans). De leerlingen kunnen aan de hand van de schaal zelf uitrekenen hoeveel stappen ze in het echt moeten maken.
- Kikkers en vogels (literatuur). De leerlingen leren over vogelvluchtperspectief, positiebepaling, plattegronden en schaal.
Vermenigvuldigtafels:
- De tafel van 3 met soldatenopdrachten (theater). De leerlingen leren de tafel van 3.
- Tafels dansend visualiseren (dans). De leerlingen kunnen (dansend) de tafels 2, 3, 4, 5, 6 en 10 visualiseren.
- Klappend tafels automatiseren (muziek). De leerlingen kunnen een klapritme van vier tellen bedenken en deze combineren met het opzeggen van een tafel.
- De zingende tafels (muziek). De leerlingen automatiseren en leren de tafels.
- Tafelbomen deel 2 (beeldende kunst). De leerlingen kunnen de tafels van 3, 4, 7, 8 en 9 visualiseren. Optioneel: tafel van 20 en 30 (vraagt wel extra tijd!).