Rekenen - Vakoverstijgend - PO groep 4

Getallen, tafels en meetkunde
Meetkunde:
- Beeldende plattegrond (beeldende kunst). De leerlingen kunnen een standpunt bepalen en leren werken met vogelpuntperspectief en plattegrond.
- Symmetrische monsters (beeldende kunst). De leerlingen leren spiegelen.
- Spiegeldans (dans). De leerlingen leren via een spiegel wat spiegelen is en leren m.b.v. lichamelijke beweging het spiegelen uitbeelden.
- Dansend routes lopen (dans). De leerlingen maken kennis met een plattegrond, verschillende routes en verschillende snelheden. Uiteindelijk kunnen ze op een plattegrond aangeven en aan een ander vertellen waar ze op dat moment staan.
- Spiegelen in canon (muziek). De leerlingen leren spiegelen en herhalen.
Oriëntatie op getallen:
- Getallenfamilies (literatuur). De leerlingen leren over de opbouw van getallen tot en met 100, de schrijfwijze van getallen en de contexten.
- Getalgesprek (literatuur). De leerlingen leren over de opbouw van getallen tot en met 100, de schrijfwijze van getallen en de contexten.
- Theatertelwedstrijd (theater). De leerlingen oriënteren zich op getallen tot en met 100.
- Dansende getalsprongen (dans). De leerlingen kunnen verder tellen met sprongen van 1, 5 en 10 en dit ook visueel uitbeelden.
- Dansend getallen splitsen (dans). De leerlingen kunnen door middel van verschillende poses zien waaruit een getal is opgesplitst. Uiteindelijk kunnen ze aan de hand van een getal een splitsing uitbeelden met behulp van andere leerlingen uit de klas.
- Ritmisch tellen (muziek). De leerlingen kunnen verder- en terugtellen in tientallen en tot 100.
Vermenigvuldigtafels:
- De rappende tafels (muziek). De leerlingen automatiseren en leren de tafels.
- Ritmisch vermenigvuldigen (muziek). De leerlingen leren vermenigvuldigen.
- Tafelbomen (beeldende kunst). De leerlingen kunnen de tafels visualiseren.
- Tafels dansend visualiseren (dans). De leerlingen kunnen de tafels 2, 3, 4, 5 en 10 dansend visualiseren met hun lichaam.
- Klappend tafels automatiseren (muziek). De leerlingen kunnen een klapritme van vier tellen bedenken en deze combineren met het opzeggen van een tafel.