Verdiepingsreeks - Media - PO groep 8

Echt of niet?
In deze lessenreeks wordt kennis gemaakt met reportage, documentaire en mockumentary en kunstenaars die werken met deze discipline en onderzoeken dit d.m.v. verschillende materialen en technieken met een videocamera. Ze begrijpen hoe een reportage, documentaire en mockumentary gemaakt wordt, hoe zij de film naar eigen hand kunnen zetten, ermee kunnen spelen en manipuleren. Ze kunnen het inzetten voor het verbeelden van een eigen verhaal of gebeurtenis.
Les 1:
De leerlingen leren wat een mockumentary is, brainstormen met een thema, maken zelf associaties en bedenken stellingen vanuit het thema ‘onmogelijk(?)’ en maken keuzes. De leerlingen maken een scenario en reflecteren op hun ervaringen.
Les 2 (extern):
De leerlingen gaan verder met hun scenario van de vorige les over het onderwerp om filmmanipulatie in te zetten in hun eigen film. Ze maken een storyboard ter voorbereiding op de filmopnames.
Les 3:
De leerlingen doen ervaring op in het verfilmen van hun mockumentary scenario en storyboard en passen de geleerde film- en manipulatietechnieken toe.
Les 4 (extern):
De leerlingen leren monteren met hun eigen opgenomen beeldmateriaal en vertellen hun eigen manipulatieve verhaal in een film. Ze worden bewust gemaakt van de vragen: wat laat ik wel en wat laat ik niet zien? Ze leggen een koppeling naar de mediaomgevingen in onze huidige maatschappij. Ze leren hun eigen filmbestanden te editen tot een eindresultaat met daarin alle benodigde filmonderdelen, zoals een titel, een aftiteling en gebruik van muziek. De leerlingen kunnen reflecteren op hun creatieve proces en de macht van de filmmaker.
Les 5:
De leerlingen bekijken de gemaakte video’s en oefenen hun presentatievaardigheden. Bewustwording van eigen leerproces en leerprocessen van de andere leerlingen horen hierbij, net als reflecteren op het eigen leerproces, de zelfgemaakte films als eindproducten.