Westland Cultuurweb - Leerlijn

Verdiepingsreeks - Media - PO groep 4

Kunstkracht 10

Dansende vormen

Les 1:
Geïnspireerd door Oskar Fischinger en Maarten Visser gaan de leerlingen drie lessen werken aan een stopmotion: Dansende blokjes. Vandaag kiezen ze gezamenlijk muziek uit. Daarna maken ze gezamenlijk een storyboard en beginnen ze in groepjes met het maken van een stopmotion met blokjes.

Les 2:
De leerlingen gaan verder met het maken van de stopmotion.

Les 3:
De foto’s worden op de computer geplaatst en klassikaal wordt de stopmotion geëdit. Er wordt met de afspeelsnelheid geëxperimenteerd. Muziek, titel en de aftiteling worden toegevoegd. Hierna wordt het uiteindelijke filmbestand gemaakt en bekeken.

Les 4 en 5: externe docent
De leerlingen maken kennis met het begrip VJ (video jockey). In les 4 zien ze diverse voorbeelden van (bekende) VJ’s en creëren samen met een externe docent videobeelden met ‘dansende’ vormen. Ze gebruiken hiervoor de filmfragmenten van les 3. Ze maken kennis van de effecten van muziek op beeld en vice versa. In les 5 experimenteren ze hiermee en werken toe naar het live ‘spelen’ met beeld en geluid.

Log in om lesmateriaal te downloaden.

Over deze lessenreeks
Discipline Media
Thema Geluid
Doelgroep PO
Niveau Verdiepingsreeks
Aantal lessen 5

Benodigdheden

• De mogelijkheid om afbeeldingen, filmpjes en geluidsfragmenten via een digibord te tonen.
• De mogelijkheid om klassikaal te editen met Windows Movie Maker op het digiboard.
• Eén camera per drie leerlingen
• Potloden en papier
• Lego, blokken, blokjes, lege dozen etc.

Overige informatie

Westland Cultuurweb heeft een leskist met tien camera’s beschikbaar voor de Westlandse basisscholen. De leskist kan kosteloos geleend worden. Neem hiervoor contact op via info@westlandcultuurweb.nl.

Mijn Cultuurweb

Log hier in voor uw eigen educatieoverzicht of meld u aan.

Meld je aan voor:

CultuurCourant
Nieuwsbrief
Man Vrouw

Doelgroep

Docent / leerkracht
Kunst & cultuurliefhebber
Overige

 

Culturele organisatie
Gemeente / overheid