Basisreeks - Literatuur & Filosofie - PO groep 8

Kunstkracht 10

Denkend aan mijn schooltijd

Les 1:
De leerlingen denken na over de betekenis van hun eigen naam. Vervolgens maken ze kennis met het naamdicht, oftewel een acrostichon. De leerlingen gaan in deze les een eigen acrostichon schrijven.

Les 2:
De leerlingen helpen elkaar met het afmaken van hun acrostichon. Vervolgens voer je met de leerlingen een klassengesprek over schoolherinneringen. Gezamenlijk halen jullie zoveel mogelijk herinneringen over vroeger op.

Les 3:
De leerlingen starten vandaag met het schrijven van een eigen kort verhaal. Ze gebruiken hiervoor de opgehaalde schoolherinneringen uit de vorige les. Ze kijken kritisch naar hun eigen elkaars producten en proberen het verhaal zo goed mogelijk te maken.

Les 4:
De leerlingen maken hun verhalen af. Vervolgens denken ze na over hun leerkrachten. Ze schrijven een elfje over een leerkracht en dragen hun elfjes aan elkaar voor. Tot slot maken de leerlingen kennis met het gedicht Herinnering aan Holland van Hendrik Marsman.

Les 5:
Aan de hand van het gedicht Herinnering aan Holland van Hendrik Marsman maken de leerlingen een klassengedicht over hun schoolherinneringen. Vervolgens maken de leerlingen klassenfoto’s. de les wordt afgesloten met het bespreken van hoe de leerlingen het materiaal kunnen verzamelen om er een klassenboek van te maken.

Log in om lesmateriaal te downloaden.

Over deze lessenreeks
Discipline Literatuur & Filosofie
Thema Herinneringen
Doelgroep PO
Niveau Basisreeks
Aantal lessen 5

Benodigdheden

Pen en papier
Gedicht: Hendrik Marsman – Herinnering aan Holland (geprint en op het bord)
Werkblad 'Elfje' (zie website Cultuurweb)
Werkblad ‘Klassengedicht’ (zie website Cultuurweb)
Camera of smartphone

Overige informatie

Alle gemaakte literaire uitingen kunnen worden gebruikt voor het afscheidsboek van groep 8.  Hierdoor dat de kwaliteit en de diversiteit van de teksten beter zijn. Dit zal een extra motivatie voor de leerlingen zijn.
Let op dat je verhalen niet corrigeert aan de hand van grammaticale fouten, maar naar de inhoud kijkt. Zorg dat de leerlingen de vrijheid ervaren om zich volledig te focussen op inhoud en niet op spelling te hoeven letten. Wil je wel graag aandacht aan spelfouten besteden, doe dat dan nádat de inhoud besproken is

Mijn Cultuurweb

Log hier in voor uw eigen cultuur educatieoverzicht of meld u aan.

Meld je aan voor:

CultuurCourant
Nieuwsbrief
Man Vrouw

Doelgroep

Docent / leerkracht
Kunst & cultuurliefhebber
Overige

 

Culturele organisatie
Gemeente / overheid