Basisreeks - Literatuur & Filosofie - PO groep 5

Zo slim als een vos
Les 1:
De leerlingen maken in deze les kennis met fabels, specifiek het verhaal Van den Vos Reynaert. Ze brainstormen over vossen en luisteren naar het eerste deel van het boek Verhalen voor de vossenbroertjes van Lida Dykstra & The Tjong Khing.
Les 2:
In deze les staat een filosofisch gesprek over menselijk handelen versus dierlijk instinct centraal. Vervolgens leren de leerlingen beiden te onderscheiden in een fabel. De mindmap uit les 1 wordt op basis van de nieuwe inzichten aangepast.
Les 3:
In deze les gaan de leerlingen aan de slag met het verkennen van spreekwoorden. Aan de hand van een opdracht met diergerelateerde spreekwoorden ontdekken de leerlingen welke kenmerken mensen aan dieren toe hebben gewezen. Vervolgens voeren de leerlingen een filosofisch gesprek over ‘goed en fout’ rondom de kenmerken van de vos.
Les 4:
De leerlingen bedenken in deze les in tweetallen een eigen vossenstreek. Deze streek schrijven ze op in een verhaal. Vervolgens maken de leerlingen een vossenmasker. De leerlingen presenteren hun verhalen aan elkaar met hun vossenmaskers op. Tijd voor een klassenfoto!
Les 5:
De leerlingen bedenken welk dier ze willen zijn en maken hier een tekening en mindmap van. Vervolgens delen de leerlingen hun werk met elkaar. De klas voert een gesprek over de achtergrond van het dier: zijn het de eigen karaktereigenschappen, of die van het dier die je graag wilt hebben? Maak eventueel een tentoonstelling van de werken.