Verdiepingsreeks - Literatuur & Filosofie - PO groep 8

Het jaarboek van...
De leerlingen blikken terug op bijzondere en/of memorabele gebeurtenissen van het afgelopen jaar. Ze reflecteren met elkaar op deze gebeurtenissen door gesprek- en schrijfopdrachten. De leerlingen leren feedback te geven en te ontvangen. Ter info: door een breder beeld te schetsen van wat er in het laatste schooljaar van de groep 8’ers gebeurde in de wereld, wordt verdieping aan het jaarboek toegevoegd.
Les 1:
De leerlingen halen herinneringen uit het afgelopen schooljaar op en maken een lijst met de meest memorabele gebeurtenissen. Ze kiezen klassikaal welke gebeurtenissen in het jaarboek komen.
Les 2 (extern):
De leerlingen maken kennis met en krijgen kennis over de werkzaamheden van een auteur. Ze leren stapsgewijs een artikel schrijven en leren reflecteren op het geschreven werk. Ze ervaren wat een eindredactie doet.
Les 3:
De leerlingen bedenken wat hun favoriete nummer/liedje is. Ze voeren een gesprek over de kinderliedjes die ze vroeger luisterden en inventariseren hun favoriete muziek van nu. De leerlingen maken een top 10 of 20 van de twee verschillende lijsten.
Les 4:
De leerlingen schrijven hun complimentenlijsten en reflecteren op de les.
Les 5 (extern):
De leerlingen maken kennis met en krijgen kennis over de werkzaamheden van een boekbinder en/of de werkzaamheden in een drukkerij. Ze ervaren de laatste fase van het traject om een (jaar)boek te maken. De leerlingen kunnen de informatie van een boekbinder of drukkerij op een creatieve wijze verwerken.