Westland Cultuurweb - Leerlijn

Verdiepingsreeks - Literatuur & Filosofie - PO groep 7

Kunstkracht 10

Levende voorwerpen

Les 1:
In deze lessenreeks gaan de leerlingen aan de slag met ‘levende’ voorwerpen. Wat als voorwerpen kunnen spraken? Ze maken kennis met het thema aan de hand van een gedicht van een twaalfjarig meisje. Vervolgens krijgen ze een voorwerp toegewezen, waar ze zich aan de hand van een werkblad in gaan verdiepen en in gaan leven.

Les 2:
In deze les gaan de leerlingen in tweetallen aan de slag met het schrijven van een dialoog tussen twee voorwerpen. De les start met het gedicht ‘Liefste lepeltje’. Vervolgens leven ze zich in in een dialoog. Daarna gaan ze in tweetallen aan de slag met het schrijven.

Les 3:
In deze les werken de leerlingen verder aan hun dialoog. Ze maken van papier en satéprikkers attributen voor bij hun dialoog. Aan het einde van de les oefenen ze in tweetallen de uitvoering van hun dialoog.

Les 4 (externe les):
Tijdens deze les gaan de leerlingen met een externe theaterdocent oefenen hoe ze hun dialogen kunnen presenteren. Ze krijgen stemoefeningen en leren hoe ze hun dialoog kunnen presenteren terwijl ze met de voorwerpen en papieren attributen bewegen.
Ze kunnen hun dialoog opvoeren achter een poppenkast. Je ziet dan alleen de voorwerpen en papieren attributen bewegen en hoort de stemmen van de leerlingen. Zo lijkt het net alsof de voorwerpen zelf praten. Als er geen poppenkast aanwezig is op school wordt er een alternatief bedacht.

Les 5:
De leerlingen presenteren hun dialoog aan ouders of aan een andere groep van de school.

Log in om lesmateriaal te downloaden.

Over deze lessenreeks
Discipline Literatuur & Filosofie
Thema Levende voorwerpen
Doelgroep PO
Niveau Verdiepingsreeks
Aantal lessen 5

Benodigdheden

De mogelijkheid om afbeeldingen te tonen.
Gedicht ‘Liefste lepeltje’ (zie website Cultuurweb)
Werkblad ‘Levende voorwerpen’ (zie website Cultuurweb), geprint per leerling
Bijlage ‘Dialoog tussen een lepel en een vork’ (zie website Cultuurweb)
Een poppenkast (of alternatief)
Een lepel en een vork
Doos met alledaagse, menselijke voorwerpen (zoals kookgerei, gereedschap, kantoorartikelen), per leerling één voorwerp.
Stroken papier in minimaal twee kleuren. Vier stroken per leerling. De stroken zijn max 1/8 van een A4-vel.
Wit A4 papier en stevig wit papier
Lijm, lange satéprikkers, plakband of tape,  potloden, viltstiften, scharen.

Mijn Cultuurweb

Log hier in voor uw eigen educatieoverzicht of meld u aan.

Meld je aan voor:

CultuurCourant
Nieuwsbrief
Man Vrouw

Doelgroep

Docent / leerkracht
Kunst & cultuurliefhebber
Overige

 

Culturele organisatie
Gemeente / overheid