Verdiepingsreeks - Literatuur & Filosofie - PO groep 6

Kunstkracht

Het journaal

De leerlingen denken na over wat nieuws is. Ze leren hoe nieuws wordt gemaakt, wat een nieuwsredactie doet en waarom je een regieblad maakt. De leerlingen leren plannen, taken verdelen en samenwerken.

Les 1 (extern):
De leerlingen maken kennis met en krijgen kennis over de werkzaamheden van een journalist. Ze leren hoe het journaal tot stand komt en leren kritisch kijken naar een nieuwsitem. De leerlingen kunnen de informatie van een journalist op een creatieve wijze verwerken.

Les 2:
De leerlingen delen hun ervaringen m.b.t. het nieuws en maken kennis met het ontstaan van het nieuws. Ze denken na over de waarde van nieuws voor kinderen.

Les 3:
De leerlingen maken kennis met het werk van een presentator en een verslaggever van het Jeugdjournaal. Ze voeren een redactievergadering over hun eigen schooljournaal en stellen in reportageteams hun reportageplanner op.

Les 4:
De leerlingen ontdekken hoe te filmen, schaven hun teksten bij en filmen hun reportages.

Les 5 (extern):
De leerlingen maken kennis met het werk van een editor. De  leerlingen leren van elkaars bevindingen en leren elkaar feedback te geven.

Log in om lesmateriaal te downloaden.

Over deze lessenreeks
Discipline Literatuur & Filosofie
Thema Nieuws en media
Doelgroep PO
Niveau Verdiepingsreeks
Aantal lessen 5

Benodigdheden

  • De mogelijkheid om filmpjes te tonen.
  • Bijlage ‘Werkblad stellingen’ (zie website Cultuurweb) geprint per tweetal.
  • Bijlage ‘Reportageplanner’ (zie website Cultuurweb), geprint per reportageteam.
  • Pennen en papier.
  • Materiaal om per tweetal drie doosjes te vouwen. Laat de leerlingen op doosjes schrijven: eens / niet eens / weet niet.
  • Een camera of smartphone per reportageteam.
  • Eventueel kleding en attributen.

Overige informatie

Les 1 en 5 worden gegeven door een externe vakdocent. Een aanbieder is te boeken via website Westland Cultuurweb.

Mijn Cultuurweb

Log hier in voor je eigen educatieoverzicht of meld je aan.