Verdiepingsreeks - Literatuur & Filosofie - PO groep 6

Het journaal
De leerlingen denken na over wat nieuws is. Ze leren hoe nieuws wordt gemaakt, wat een nieuwsredactie doet en waarom je een regieblad maakt. De leerlingen leren plannen, taken verdelen en samenwerken.
Les 1 (extern):
De leerlingen maken kennis met en krijgen kennis over de werkzaamheden van een journalist. Ze leren hoe het journaal tot stand komt en leren kritisch kijken naar een nieuwsitem. De leerlingen kunnen de informatie van een journalist op een creatieve wijze verwerken.
Les 2:
De leerlingen delen hun ervaringen m.b.t. het nieuws en maken kennis met het ontstaan van het nieuws. Ze denken na over de waarde van nieuws voor kinderen.
Les 3:
De leerlingen maken kennis met het werk van een presentator en een verslaggever van het Jeugdjournaal. Ze voeren een redactievergadering over hun eigen schooljournaal en stellen in reportageteams hun reportageplanner op.
Les 4:
De leerlingen ontdekken hoe te filmen, schaven hun teksten bij en filmen hun reportages.
Les 5 (extern):
De leerlingen maken kennis met het werk van een editor. De leerlingen leren van elkaars bevindingen en leren elkaar feedback te geven.