Verdiepingsreeks - Literatuur & Filosofie - PO groep 6

Kunstkracht 10

Het journaal

Les 1:
De leerlingen bekijken het Jeugdjournaal van gisteravond. Vervolgens analyseren ze in tweetallen de nieuwsitems uit het Jeugdjournaal. Ze denken na over wat er wel en niet interessant nieuws is, en waarom dat zo is. Tot slot leren ze de bronnen ‘achter’ het nieuwsitem te vinden.

Les 2:
De leerlingen maken kennis met het ontstaan van nieuws speciaal voor kinderen. Centraal in deze les staat het filosoferen over de waarde van nieuws voor kinderen. Aan de hand van enkele stellingen denken ze in duo’s hierover na. Vervolgens voeren ze hier een kringgesprek over.

Les 3:
In deze les maken de leerlingen kennis met de werkzaamheden van een presentator en een verslaggever bij het Jeugdjournaal. Vervolgens voeren de leerlingen klassikaal een redactievergadering. De klas wordt verdeeld in reportageteams. Per team gaan ze een Reportageplanner invullen om hun item te plannen.

Les 4:
De leerlingen gaan in hun reportageteams aan de slag om hun reportage te filmen. Ze beginnen met het testen van de apparatuur en het afronden van hun Reportageplanners. Ze bereiden de locatie en eventuele kleding en attributen voor. Filmen maar!

Les 5 (externe les):
De professionele aanbieder, in dit geval een editor van nieuwsitems, heeft voorafgaand aan de les de reportages van de leerlingen bewerkt in een schooljournaal. De les start met een korte introductie van de aanbieder op het maken van een journaal en zijn of haar werkzaamheden. Daarna bekijken de leerlingen gezamenlijk het schooljournaal. Vervolgens reflecteren ze op het schooljournaal.

Log in om lesmateriaal te downloaden.

Over deze lessenreeks
Discipline Literatuur & Filosofie
Thema Nieuws en media
Doelgroep PO
Niveau Verdiepingsreeks
Aantal lessen 5

Benodigdheden

De mogelijkheid om filmpjes te tonen
Bijlage ‘Werkblad stellingen’ (zie website Cultuurweb) geprint per tweetal
Bijlage ‘Reportageplanner’ (zie website Cultuurweb), geprint per reportageteam.
Pennen en papier
Materiaal om per tweetal drie doosjes te vouwen. Laat de leerlingen op doosjes schrijven: eens / niet eens / weet niet.
Een camera of smartphone per reportageteam.
Eventueel kleding en attributen.

Mijn Cultuurweb

Log hier in voor uw eigen cultuur educatieoverzicht of meld u aan.

Meld je aan voor:

CultuurCourant
Nieuwsbrief
Man Vrouw

Doelgroep

Docent / leerkracht
Kunst & cultuurliefhebber
Overige

 

Culturele organisatie
Gemeente / overheid