Verdiepingsreeks - Literatuur & Filosofie - PO groep 4

Kunstkracht 10

Anders waarnemen

Les 1:
De klas gaat, gewapend met kladblokje en pen, de buurt verkennen. De leerlingen schrijven op wat ze zien en tegenkomen. Hiervoor maken ze eerst een eigen kladblokje en leren ze hoe je goed kunt kijken en waarnemen. Tot slot delen de leerlingen hun ervaringen met elkaar.

Les 2:
Je kunt op verschillende manieren zeggen dat de zon schijnt en het een mooie dag wordt.. Je kunt zoiets ook op verschillende manieren opschrijven, bijvoorbeeld in een verhaalvorm of een gedicht. Door deze laatste vorm te gebruiken en de aantekeningen van de schrijfwandeling wordt alledaagse zaken bijzonder. De leerlingen maken in tweetallen een imitatio-gedicht.

Les 3:
In deze les gaan de leerlingen aan de slag met hun tastzin. Met een oefening worden ze bewust van het zintuig. Vervolgens gaan ze aan de slag met het voelen van allerlei voorwerpen zonder ze te kunnen zien. De les wordt met een reflectiegesprek afgesloten.

Les 4:
In deze les gaan de leerlingen verder met hun tastzin. Ze proberen de ervaring van de vorige les op te halen. Iedere leerling probeert door goed waar te nemen twee voorwerpen te omschrijven. De andere leerlingen raden welke voorwerpen de leerlingen bedoelen.

Les 5 (externe les):
Aan de hand van de voorgaande lessen over waarnemen wordt er in deze les gefilosofeerd. Ziet iedereen hetzelfde, omschrijft iedereen hetzelfde, ervaart iedereen hetzelfde? Is het dan wel echt? Wanneer is iets echt? Kan ieder mens iets anders zien terwijl ze naar hetzelfde kijken? Deze vragen staan centraal in deze les.

Log in om lesmateriaal te downloaden.

Over deze lessenreeks
Discipline Literatuur & Filosofie
Thema Zintuigenboek: Ik zie, hoor, voel wat jij niet ziet…
Doelgroep PO
Niveau Verdiepingsreeks
Aantal lessen 5

Benodigdheden

Stroken papier, nietmachine, pennen
Bijlage ‘werkblad imitatio’ geprint per tweetal (zie website Cultuurweb)
Pennen, kladpapier, gewoon papier
Verschillende voorwerpen in ondoorzichtige zakjes, zoals een dennenappel, een boomblad, gum, paperclip, bontmuts, steen, papieren zakdoekje, speelgoedpopje en –autootje, knuffeltje, snoepje, macaroni, spaghetti, kiwi, chips, schuurpapiertje, spijkers, enz.

Mijn Cultuurweb

Log hier in voor uw eigen cultuur educatieoverzicht of meld u aan.

Meld je aan voor:

CultuurCourant
Nieuwsbrief
Man Vrouw

Doelgroep

Docent / leerkracht
Kunst & cultuurliefhebber
Overige

 

Culturele organisatie
Gemeente / overheid