Basisreeks - Erfgoed - PO groep 8

Tuinbouw en innovatie
Les 1: kassen
De leerlingen krijgen uitleg over de ontwikkeling van de kastypen in het Westland, met de voor- en nadelen van die typen.
Les 2: van zaad naar plant
De leerlingen gaan zelf een plantje op laten groeien en ervaren hoe leuk het is om zelf een product te telen en te oogsten (en te proeven). De leerlingen maken kennis met factoren die de groei van planten bevorderen en de manier waarop Westlandse zaadteeltbedrijven dit oppakten, en daarmee wereldleider zijn.
Les 3: digitalisering en intern transport
De leerlingen maken kennis met oude vormen van mechanisering en oefenen hier zelf mee. Ze worden uitgenodigd na te denken over vernieuwingen die helpen om efficiënter om te gaan met tijd en geld.
Les 4: samenwerken, onderzoeken en innoveren
De leerlingen krijgen inzicht in de manieren waarop in de tuinbouwwereld werd en wordt samengewerkt. Ze zien een filmpje over de ontdekking van de ploffer; het begin van klimaatbeheersing in de kassen. Ze gaan vervolgens een scene bedenken waarin er onderzoek wordt gedaan in het laboratorium van de proeftuin.
Les 5: verkoop van producten
De leerlingen krijgen inzicht in de manieren waarop de tuinbouwproducten in de loop der tijd zijn afgezet, met een accent op de veilingen in het Westland. Het proces van vraag en aanbod wordt inzichtelijk gemaakt. De leerlingen krijgen hiermee inzicht in oude en moderne manieren van handel drijven.