Westland Cultuurweb - Leerlijn

Basisreeks - Erfgoed - PO groep 7

Kunstkracht 10

Oorlog en vrede

Les 1:
De leerlingen gaan aan de slag met historisch waardevolle gebouwen. Na een filmpje over het bombardement in Rotterdam denken ze na over bedreigingen voor erfgoed. Vervolgens oriënteren ze zich op Westlandse monumenten en maken ze een tekening van hun favoriete monument. In de afsluitende fase maken de leerlingen een memoryspel.

Les 2:
Wat zijn de oudste sporen in ons gebied? Deze les gaat over de Romeinen die ons land veroverd hebben (met een sterk leger) en sporen hebben achter gelaten. De leerlingen bekijken enkele archeologische vondsten en bespreken deze.  

Les 3:  
In deze les maken de leerlingen kennis met de komst van de Vikingen en het belang van kloosters voor het Westland. Middels diverse filmpjes oriënteren ze zich op het kloosterleven. Tot slot maken ze een eigen monnikenletter.  

Les 4:
De leerlingen spreken over conflicten, en hoe die kunnen leiden tot een oorlog. Ze maken kennis met de Hoekse en Kabeljauwse twisten. Ze onderzoeken foto’s van voorwerpen die gevonden zijn in het Westland uit de tijd van de twisten. Ze ontdekken de relatie met kasteel Polanen, dat in Monster stond, en brengen dit in verband met de Hoekse en Kabeljauwse twisten. Ze ontwerpen hun eigen wapenschild naar aanleiding van dat van de Kabeljauwen.

Les 5:
De leerlingen gaan deze les aan de slag met de hongersnood in de Tweede Wereldoorlog en welke gebouwen daarin belangrijk waren. Centraal staat het fort in Hoek van Holland. Hier werd brood gebakken, maar alleen voor de Duitse soldaten. Na een verkenning van het fort maken de leerlingen kennis met een dagboek van een Naaldwijkse bakkersknecht. Ze bedenken wat ze zelf zouden doen in tijden van honger.

Log in om lesmateriaal te downloaden.

Over deze lessenreeks
Discipline Erfgoed
Thema Oorlog en vrede
Doelgroep PO
Niveau Basisreeks
Aantal lessen 5

Benodigdheden

  • De mogelijkheid om filmpjes af te spelen en afbeeldingen en websites te laten zien.
  • Wit en gekleurd papier
  • Potloden en pennen.
  • Twee kaartjes in verschillende kleuren per tweetal.
  • Foto’s van voorwerpen, geprint (zie bijlagen).
Mijn Cultuurweb

Log hier in voor uw eigen educatieoverzicht of meld u aan.

Meld je aan voor:

CultuurCourant
Nieuwsbrief
Man Vrouw

Doelgroep

Docent / leerkracht
Kunst & cultuurliefhebber
Overige

 

Culturele organisatie
Gemeente / overheid