Westland Cultuurweb - Leerlijn

Workshops - Erfgoed - PO groep 5

Kunstkracht 10

Identiteit

Workshop Een andere identiteit
In deze workshop denken de leerlingen na over hoe het is als je niet je eigen identiteit kunt uitdragen. De leerlingen bekijken (fragmenten van) de film Oorlogsgeheimen, waarin het joodse meisje Maartje een andere identiteit aan moest nemen om de Tweede Wereldoorlog te overleven. De leerlingen kunnen zich identificeren met Maartje en kunnen vanuit dit perspectief het begrip ‘identiteit’ verkennen.

Workshop Vergeten groenten (externe les)
In de verdiepingsreeks hebben de leerlingen kennis gemaakt met een Westlands product, en de betekenis van producten voor de Westlandse identiteit. In deze workshop maken de leerlingen kennis met (vergeten) Westlandse groenten. Een aanbieder komt bijvoorbeeld rabarber klaarmaken met de leerlingen, of neemt een assortiment ‘vergeten groenten’ mee waar de leerlingen van kunnen proeven. Laat de leerlingen het recept zelf ontdekken (door tussentijds te proeven) en het noteren, om het zo te bewaren voor de toekomst.

Workshop Bezoek aan het archief (externe les)
In de basisreeks hebben de leerlingen kennisgemaakt met stambomen en stamboomonderzoek. Ze hebben daarbij geleerd dat het archief één van de bronnen is waar informatie over stambomen gevonden kan worden. In deze les maken de leerlingen actief kennis met het archief, door een bezoek te brengen of kennis te maken met een expert in de klas. De stambomen van de leerlingen kunnen als uitgangspunt dienen voor deze workshop. De leerlingen ontdekken dat het makkelijker is om aanvullende informatie te vinden als de broninformatie op de stamboom uitgebreid is.

Workshop Westlandse verpakkingen (externe les)
In de verdiepingsreeks hebben de leerlingen nagedacht over het belang van producten voor de Westlandse identiteit. Deze les gaat over hoe de verpakking van producten bijdraagt aan het uitdragen van de identiteit. De leerlingen maken kennis met de verkoopstalletjes bij de kassen langs de weg, waar producten onverpakt verkocht worden. De leerlingen maken kennis met de ontwikkeling die verpakkingen door hebben gemaakt. Vervolgens denken de leerlingen na over hoe je de Westlandse identiteit visueel uit kunt dragen en ontwerpen ze een verpakking voor producten als komkommers, tomaten en paprika’s.

Workshop Nieuwe Westlandse Partij (externe les)
In deze les maken de leerlingen met behulp van een erfgoedexpert kennis met de identiteit van de eigen (dorps)kern. De leerlingen gaan in groepjes aan de slag met het oprichten van hun eigen lokale politieke partij. Ze gaan voor hun partij standpunten formuleren op vijf vlakken: wonen, werk, ligging, natuur en erfgoed. De leerlingen doen zelfstandig bronnenonderzoek, digitaal, in boeken en door vragen te stellen aan de expert. Aan het einde van de les presenteren de leerlingen hun standpunten aan elkaar en vertellen waarom het fijn is om in het Westland te wonen.

Log in om lesmateriaal te downloaden.

Over deze lessenreeks
Discipline Erfgoed
Thema Identiteit
Doelgroep PO
Niveau Workshops
Aantal lessen 5

Benodigdheden

De benodigdheden worden toegelicht per workshop. Open hiervoor de lesplannen.

Overige informatie

De workshops voor groep 5 staan in het teken van de Westlandse identiteit. Voor vier van de vijf workshops kunt u een externe aanbieder inhuren. Staat er nog geen aanbieder op de website van Westland Cultuurweb opgenomen? Neem dan contact op met Westland Cultuurweb via irozenboom@westlandcultuurweb.nl.

Mijn Cultuurweb

Log hier in voor uw eigen educatieoverzicht of meld u aan.

Meld je aan voor:

CultuurCourant
Nieuwsbrief
Man Vrouw

Doelgroep

Docent / leerkracht
Kunst & cultuurliefhebber
Overige

 

Culturele organisatie
Gemeente / overheid