Verdiepingsreeks - Erfgoed - PO groep 5

Kunstkracht 10

Kijk eens, dit ben ik

Les 1:
Man met een vrouwenberoep en een vrouw in een mannenberoep. Wat past bij jou? De leerlingen merken dat het in onze hedendaagse maatschappij gemakkelijker is geworden om een beroep te kiezen dat bij je past. Er zijn bijna geen specifieke mannen- of vrouwenberoepen meer! Je identiteit/geslacht schrijft geen beroep meer voor; je krijgt alle ruimte om te kiezen. De leerlingen ervaren dat ze uniek zijn en allemaal capaciteiten hebben!

Les 2:
We gaan ontdekken dat we ook onze identiteit kunnen laten zien door middel van de taal die we spreken. In het Westland komen veel Westlandse uitdrukkingen voor. Bij sommige beroepen zijn er veel uitdrukkingen ontstaan. De leerlingen leren uitdrukkingen en dialect herkennen, o.a. door werkbladen en een lied van de Kromme Jongens.

Les 3:
We gaan zinnen uit het Westlands vertalen en kijken wat ze betekenen. Leerlingen gaan zelf op zoek naar typisch Westlandse uitdrukkingen en gaan die verzamelen en bespreken. De leerlingen spelen korte rollenspellen voor de klas uit, en maken daarbij gebruik van de Westlandse ‘taalregels’.

Les 4:
Mensen zijn werklustig en werken hard. In de tuinbouw wordt hard gewerkt . Dit zorgt ervoor dat we in een economisch rijk gedeelte van Nederland wonen. Mensen moeten vroeg beginnen en maken lange werkdagen. Ze werken de hele week hard. In het weekend gaan vooral de jongelui veel uit en maken het dan erg laat. Doordat veel jongeren een bijbaan hebben, hebben ze vrij veel te besteden in vergelijking met andere jongeren in Nederland.

Les 5 (externe les):
In deze lessenreeks zijn de leerlingen bezig geweest met de Westlandse identiteit. Kenmerkend daarvoor zijn de producten waar we trots op zijn. Een externe aanbieder komt vertellen over een typisch Westlands product, of er wordt een bezoek gebracht aan een monument dat een koppeling heeft met dit product. Denk bijvoorbeeld aan ons witte goud (de asperges) en de belangrijke rol die de Spaansche Vloot in ’s-Gravenzande daarin speelt. Vervolgens denken de leerlingen na hoe ze hun ‘trots’ kunnen verpakken. Hoe laat je zien dat iets Westlands is?

Log in om lesmateriaal te downloaden.

Over deze lessenreeks
Discipline Erfgoed
Thema Identiteit
Doelgroep PO
Niveau Verdiepingsreeks
Aantal lessen 5

Benodigdheden

De mogelijkheid om afbeeldingen en filmpjes te tonen
Twee geboortekaartjes
Interview Jessica Bom (zie bijlagen), geprint per leerling.
Afbeelding bij interview Jessica Bom (zie website Cultuurweb)
Bijlage ‘Werkblad Westlandse woorden’ (zie website Cultuurweb), geprint per leerling
Bijlage ‘Werkblad Woorden uit de tuinbouw’ (zie website Cultuurweb), geprint per leerling
Een Westlandse krant (sportsectie)
Werkblad ‘Kreen en gruizig’ (zie website Cultuurweb), geprint per leerling
Een product dat je kunt stapelen, zoals dozen of blokken.

Overige informatie

In de bijlage is de onderscheiding van Indiëveteraan Joop van den Ende bijgevoegd. Hij kreeg een diploma voor zijn bewezen diensten als dienstplichtig militair tijdens de politieke acties van 1947/1948

Mijn Cultuurweb

Log hier in voor uw eigen cultuur educatieoverzicht of meld u aan.

Meld je aan voor:

CultuurCourant
Nieuwsbrief
Man Vrouw

Doelgroep

Docent / leerkracht
Kunst & cultuurliefhebber
Overige

 

Culturele organisatie
Gemeente / overheid