Basisreeks - Erfgoed - PO groep 5

Mijn familie en ik
Les 1:
Wat is je identiteit en hoe uit je dat? Hoe kun je de letterlijke identiteit van iemand vaststellen? De leerlingen leren objectief te kijken en te beschrijven. Ze maken een omschrijving van een medeleerling. Ook maken ze een identiteitskaart van zichzelf, met echte vingerafdrukken.
Les 2:
Elke leerling heeft kwaliteiten en is ergens goed in. In deze les worden die persoonlijke talenten, die onderdeel vormen van je identiteit, besproken door onder andere te kijken naar sport en muziek. De leerlingen vertellen waar ze goed in zijn en leren daarin respect te hebben voor anderen.
Les 3:
Deze les gaat over diverse gezinsstructuren. Ze bekijken eerst wat generaties zijn en schetsen de lijnen in hun eigen familie. Vervolgens maken ze kennis met een stamboom van het Koningshuis. Ze denken na over relaties, symbolen in de stamboom en adoptie. Vervolgens tekenen ze hun eigen gezin uit en beschrijven ze de diverse relaties binnen het gezin. Tot slot presenteren de leerlingen hun werk en leren ze de familiestructuren van elkaar kennen.
Les 4:
De leerlingen gaan deze les aan de slag met het maken van hun eigen familieverhaal of -gedicht. Ze luisteren naar enkele verhalen uit de verzamelbundel ‘Allemaal familie’ van Querido (2014). Daarna brainstormen ze, schrijven ze hun eigen verhaal en delen dit met elkaar. De les wordt afgesloten met een reflectie.
Les 5:
In deze les creëren de leerlingen een visualisatie van hun eigen familie-erfgoed. Na een brainstorm in groepjes maken ze hun eigen plan van aanpak en creëren ze de visualisatie. Tot slot presenteren de leerlingen hun werk aan elkaar.