Basisreeks - Erfgoed - PO groep 4

Kunstkracht 10

Transport over water, spoor of weg

Les 1:
Tot honderd jaar geleden vond transport van mensen en goederen vooral over water plaats. Er waren nog niet veel wegen en die waren meestal onverhard, waardoor ze vooral 's winters onbegaanbaar waren. De leerlingen ontdekken hoe dat transport over waterwegen zich in het verre verleden voltrok en kunnen dat plaatsen in de omstandigheden van die tijd.

Les 2:
Door de groei van de tuinbouw nam de behoefte aan vaartransport-middelen toe. In eerste instantie waren het handelaren die met grote schuiten (westlanders) het vervoer regelden. Later zorgden tuinders zélf voor het vervoer van hun producten, middels tuindersschuiten. De leerlingen krijgen inzicht in het belang van het vaartransport voor het Westland.

Les 3:
De leerlingen maken kennis met de belangrijke rol die het transport over water vervulde voor de eigen woonplaats en voor het Westland. Oude namen als 'haven' en 'kade' duiden op dat belang. De leerlingen gaan aan de hand van kaartmateriaal op zoek naar dat soort namen in de eigen woonomgeving en ontdekken dat er heel dichtbij ook transport over water was.

Les 4:
De leerlingen maken kennis met de andere vervoersvormen die in het verleden in het Westland te vinden waren. De Westlandse Stoomtramweg Maatschappij verzorgde het transport van tuinbouwproducten naar binnen- en buitenland. Het personenvervoer werd verzorgd door o.a. VIOS. De leerlingen krijgen kennis over de betekenis voor de toenmalige ontwikkeling van het Westland en maken kennis met erfgoed-overblijfselen uit die tijd.

Les 5:
Door de vele auto's zijn veel straten niet meer veilig om te spelen. In de jeugdtijd van opa en oma kon dat nog wel. Veel spellen uit die tijd hadden een relatie met die straat. De leerlingen maken kennis met het veranderde straatbeeld en enkele straatspelletjes van vroeger.

Log in om lesmateriaal te downloaden.

Over deze lessenreeks
Discipline Erfgoed
Thema Transport over water, spoor of weg
Doelgroep PO
Niveau Basisreeks
Aantal lessen 5

Benodigdheden

  • De mogelijkheid om filmpjes, afbeeldingen en websites te tonen op het digibord.
  • 3x2 aan elkaar geplakte A3-vellen.
  • Knutselmaterialen: oude melkpakken, ijsstokjes, crêpepapier etc. Alles is bruikbaar met wat creativiteit.
  • Blauw, grijs en bruin papier.
  • Lucifer- en andere kleine doosjes (als bootjes).
  • Materialen uit de klas, om in doosjes te vervoeren.
  • Per leerling: een a4-tje, een potlood en een touwtje.
  • Potloden en papier
  • Optioneel: wasco en ecoline
  • Foto van jezelf van vroeger.
  • Indien je kiest voor bikkelen: vijf kiezels per spelende leerling
  •  Indien je kiest voor stoepranden: een bal per duo
Mijn Cultuurweb

Log hier in voor uw eigen cultuur educatieoverzicht of meld u aan.

Meld je aan voor:

CultuurCourant
Nieuwsbrief
Man Vrouw

Doelgroep

Docent / leerkracht
Kunst & cultuurliefhebber
Overige

 

Culturele organisatie
Gemeente / overheid