Basisreeks - Theater - PO groep 1

Schipbreuk
Doelstellingen:
De leerlingen spelen passagiers op een boot en schipbreukelingen op een eiland, waarbij inleving en beleving centraal staan. Ze beelden golven uit, gevaarlijke dieren, handelingen met voorwerpen en emoties en reacties in verband met hun verblijf op het onbewoonde eiland. Ze gebruiken daarbij eigen teksten en spelen voor elkaar als publiek.
Les 1:
De leerlingen doen alsof zij schippers zijn en passagiers met zware koffers, die afscheid nemen. Ze verbeelden golven, meeuwen, matrozen en voeren handelingen uit en gesprekjes rondom het vertrek van een boot.
Les 2:
De leerlingen leren via geleide improvisatie te verbeelden dat ze op de boot zijn, overboord slaan en aanspoelen. Ze reageren vanuit hun rol op spannende geluiden (zintuig horen) en leven zich zo helemaal in de spelsituatie in.
Les 3:
Leerlingen spelen de rol van dieren op het eiland en laten hun reactie en emotie daarop zien. Ze voeren ‘alsof’ handelingen uit met de voorwerpen uit de koffer en gebruiken daarbij hun fantasie. Ze raden een voorwerp (zintuig voelen).
Les 4:
De leerlingen beelden honger en dorst uit en gebruiken hierbij eigen tekst. Ze voeren handelingen uit die te maken hebben met voedsel zoeken. Ze leren sluipen en plotseling aan te vallen en leren kijken naar elkaars spel (zintuig ruiken, proeven).
Les 5:
De leerlingen spelen verveling en gebruiken daarbij zelfbedachte teksten. Ze spelen kleine conflictjes en spelen dat ze de aandacht moeten trekken. Ze spelen de emoties teleurstelling en blijdschap.